Το πρώτο κουδούνι στα σχολεία για την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2024-45 θα χτυπήσει αύριο Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου. Περίπου 1,3 εκατομμύρια μαθητές όλων των βαθμίδων θα επιστρέψουν στα σχολικά προαύλια μετά την ανάπαυλα των καλοκαιρινών διακοπών και θα δώσουν το παρών στον καθιερωμένο αγιασμό.
Με εγκύκλιο που εξέδωσε το Υπουργείο Παιδείας δίνει τις κατευθυντήριες οδηγίες για την τελετή του αγιασμού και το χρονοδιάγραμμα της πρώτης μέρας επιστροφής στα θρανία. Παραδοσιακά Νηπιαγωγεία και Δημοτικά έχουν προτεραιότητα στον αγιασμό και εν συνεχεία οι ιερείς μεταβαίνουν για τις αντίστοιχες τελετές σε Γυμνάσια και Λύκεια.
Ο καθιερωμένος αγιασμός θα πραγματοποιηθεί στον αύλειο χώρο του σχολείου σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εκάστοτε σχολικής μονάδας που θα κοινοποιηθεί στους γονείς.
Είθισται στην πρωτοβάθμια ο αγιασμός να έχει τελεστεί το χρονικό διάστημα από τις 8:15 με 9:30. Αμέσως μετά τον αγιασμό, οι μαθητές θα μεταβούν στις τάξεις για να λάβουν τα βιβλία και το ωρολόγιο πρόγραμμα.
Γυμνάσια και Λύκεια
Οι μεγαλύτεροι μαθητές, αυτοί των Γυμνασίων και Λυκείων, θα ενημερωθούν από τα σχολεία τους για την ώρα του αγιασμού όμως παραδοσιακά αυτός τοποθετείται μεταξύ (8:30-11:00) ανάλογα με τους Δήμους και την διαθεσιμότητα σε ιερείς. Η διαδικασία είναι αντίστοιχη με την Πρωτοβάθμια.
Μετά τον αγιασμό, οι μαθητές παραλαμβάνουν βιβλία, το ωρολόγιο πρόγραμμα και από την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου ξεκινάνε κανονικά τα μαθήματα.
Οι αλλαγές το νέο σχολικό έτος
- Πληθωρικά τμήματα – περισσότεροι μετακινούμενοι εκπαιδευτικοί
Φέτος πολλοί μαθητές αναγκάζονται να φοιτήσουν σε τμήματα 25-28 παιδιών με ότι αυτό συνεπάγεται για την εκπαιδευτική διαδικασία. Επίσης περισσότεροι εκπαιδευτικοί θα είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται σε 2,3,4 και 5 σχολεία. - Τι ώρα θα τελειώνουν τα μαθήματα
Η αποχώρηση των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου που παρακολουθούν το πρόγραμμα του αναβαθμισμένου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου θα γίνεται στις 15:50, με το πέρας της δεύτερης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης, ή στις 17:30, με τη λήξη του προγράμματος.
Ακόμα, δίνεται η δυνατότητα η αποχώρηση να γίνεται στις 14:55, με το πέρας της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης. Κατά τα άλλα, το πρόγραμμα παραμένει ως έχει, με τους μαθητές να κάνουν μάθημα από τις 8:15 μέχρι τις 13:15.
Στα γυμνάσια και τα λύκεια τα μαθήματα ξεκινούν στις 8:15 και ολοκληρώνονται στις 14:00, ανάλογα με το εβδομαδιαίο πρόγραμμα του κάθε τμήματος.
- Στις πόσες απουσίες θα μένουν οι μαθητές στην ίδια τάξη
Τα μαθήματα τυπικά θα ξεκινήσουν μεθαύριο Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου με τη νέα υπουργική απόφαση για τις απουσίες των μαθητών/τριών Γυμνασίου και Λυκείου να τίθεται σε άμεση ισχύ και να φέρνει τρεις μεγάλες αλλαγές. Η προαγωγή και η απόλυση των μαθητών εξαρτάται εκτός από την επίδοσή τους κι από την τακτική τους φοίτηση στο σχολείο κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας σχετικά με το νέο καθεστώς των απουσιών ενισχύει το ρόλο των γονέων και των κηδεμόνων και προβλέπει την επαναφορά της διάκρισης των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες.
Η διάκριση δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών
Σύμφωνα με πληροφορίες, o ρόλος των γονέων και των κηδεμόνων ενισχύεται. Οι γονείς/κηδεμόνες/ο-η ασκών/ούσα την επιμέλεια ενημερώνεται κατά περίπτωση για τις απουσίες των μαθητών-τριών.
Επανέρχεται η διάκριση δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών. Οι απουσίες καταχωρίζονται στο Βιβλίο Φοίτησης (απουσιολόγιο) και αφού αθροιστούν κατά τετράμηνο και χαρακτηρισθούν δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες καταγράφονται συνολικά στα Ατομικά Δελτία των μαθητών/τριών, ώστε να γνωστοποιηθούν στους γονείς/κηδεμόνες τους.
Επαρκής ή ανεπαρκής φοίτηση
Η φοίτηση χαρακτηρίζεται επαρκής ή ανεπαρκής λαμβάνοντας υπόψη το γενικό σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση εφόσον:
1) το σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά το τρέχον διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από τον λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνουν τις 40.
2) το σύνολο των απουσιών δεν υπερβαίνει τις 114, από τις οποίες οι πάνω από τις 40 είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε λόγους υγείας.
Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται εφόσον:
1) Σημειώθηκαν πάνω από 40 αδικαιολόγητες απουσίες ή πάνω από 114 εκ των οποίων οι 74 είναι δικαιολογημένες.
Οι μαθητές/τριες των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι/ες να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη.
Διαφοροποιήσεις στις απουσίες μαθητών με αναπηρία και αθλητές/τριες
Για μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η φοίτηση θεωρείται επαρκής όταν το σύνολο των επιπλέον απουσιών δεν υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) των προβλεπομένων από το οικείο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα και οι επιπλέον από τις προβλεπόμενες κάθε φορά απουσίες οφείλονται αποδεδειγμένα στη συμμετοχή τους σε προγράμματα αποκατάστασης και θεραπείας που πιστοποιούνται από τον φορέα υλοποίησης.
Εξαιρούνται οι απουσίες οι οποίες οφείλονται σε σοβαρά χρόνια προβλήματα υγείας ή και σε σοβαρά και επείγοντα περιστατικά και απαιτούν μεγάλο χρονικό διάστημα ανάρρωση.
Παραμένει σε ισχύ η διευκόλυνση των μαθητών/τριών, οι οποίοι ως αθλητές/τριες συμμετέχουν σε πανελλήνιους αθλητικούς αγώνες ή διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις που έχουν εγκριθεί από αθλητικές ομοσπονδίες αναγνωρισμένες από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με τη δυνατότητα υπέρβασης του ορίου των 114 απουσιών μέχρι και 70 επιπλέον απουσίες.
- «Όποιος βιντεοσκοπεί θα αλλάζει σχολείο»
Οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου (και όχι νηπιαγωγείου και δημοτικού) θα μπορούν να φέρνουν το κινητό τους τηλέφωνο στο σχολείο αλλά να το έχουν μέσα στην τσάντα και όχι σε εμφανές σημείο.
Ο Υπουργός Παιδείας τόνισε ανέφερε ότι και παλιά υπήρχε μια εγκύκλιος που απαγόρευε τα κινητά τηλέφωνα στα σχολεία, όμως δεν είχε συνέπειες για τη χρήση τους.
Στην εμφανή κατοχή και χρήση προβλέπεται η ποινή της μιας μέρας αποβολή ενώ άπαξ και βιντεοσκοπηθεί ένα παιδί σε μια πολύ ευαίσθητη στιγμή του, αυτός ο οποίος βιντεοσκοπεί το πρόσωπο, μαθητής ή μαθήτρια που βιντεοσκοπεί, θα αλλάζει σχολείο, διευκρίνισε ο υπουργός.
Αυτά τα μέτρα από την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής στα σχολεία, όπως υπήρχε στα δικά μας χρόνια, μέχρι μέτρα που αφορούν την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος είναι ένα πλαίσιο συνεπειών που μας ζητούσαν κυρίως οι ίδιοι οι καθηγητές κατά τη διάρκεια της περσινής σχολικής χρονιάς, είπε ο Κυριάκος Πιερρακάκης και επεσήμανε ότι αυτά αποτελούν εργαλεία στα χέρια των εκπαιδευτικών.
- Ψηφιακό φροντιστήριο
Φέτος, ξεκινά πιλοτικά το Ψηφιακό Φροντιστήριο στις 16 Σεπτεμβρίου, προσφέροντας σε χιλιάδες μαθητές τη δυνατότητα να παρακολουθούν ζωντανές απογευματινές παραδόσεις μαθημάτων που περιλαμβάνονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και ειδικών μαθημάτων όπως τα γαλλικά, τα γερμανικά και το αρχιτεκτονικό σχέδιο.
Οι μαθητές θα έχουν επίσης πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή, με στόχο να καλυφθούν όλα τα μαθήματα μέχρι το 2025. - Αυτόνομες τάξεις
Σχολεία σε απομακρυσμένες περιοχές όπως η Γαύδος και οι Αρκιοί θα αποκτήσουν μόνιμους εκπαιδευτικούς βασικών ειδικοτήτων, ενώ για τα υπόλοιπα μαθήματα θα χρησιμοποιείται σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δίνοντας έτσι πρόσβαση στην εκπαίδευση σε μαθητές που ζουν σε απομονωμένες περιοχές. - Διαδραστικά συστήματα μάθησης
Μέχρι το τέλος του 2024, θα έχουν εγκατασταθεί 36.264 διαδραστικοί πίνακες σε όλες τις τάξεις από την Ε’ Δημοτικού έως την Γ’ Λυκείου, ενώ ήδη 28.504 πίνακες βρίσκονται σε σχολικές αίθουσες. Παράλληλα, τα σχολεία εξοπλίζονται με νέα ρομποτικά συστήματα. - Εφαρμογή e-parents
Η νέα εφαρμογή e-parents παρέχει ενημέρωση στους γονείς για τη βαθμολογία, τις ανακοινώσεις και τις ειδοποιήσεις των σχολικών μονάδων. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, θα προστεθούν λειτουργίες για τις απουσίες, την πρόοδο της διδακτέας ύλης και τον προγραμματισμό συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς. - Πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr
Η πλατφόρμα κατά της ενδοσχολικής βίας, που ξεκίνησε τη λειτουργία της την προηγούμενη σχολική χρονιά, έχει ήδη δεχτεί σημαντική συμμετοχή από μαθητές και γονείς, ενώ οι εκπαιδευτικοί έχουν εκπαιδευτεί για την αντιμετώπιση του φαινομένου. - Νέος κανονισμός λειτουργίας σχολείων
Η Ελλάδα εισάγει αυστηρότερους κανόνες όσον αφορά τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Η κατοχή και χρήση κινητών θα απαγορεύεται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, ενώ οι παραβάτες θα αντιμετωπίζουν πειθαρχικά μέτρα. - Δράσεις ενεργού πολίτη
Το πρόγραμμα σπουδών εναρμονίζεται με τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ, δίνοντας έμφαση στην κοινωνική ευθύνη, την προστασία του περιβάλλοντος και τη δημιουργική σκέψη. - Πιστοποιητικό πληροφορικής
Αναμορφώνεται το μάθημα της πληροφορικής, με νέο πιστοποιητικό που περιλαμβάνει τέσσερις κύριους άξονες: βασικές αρχές πληροφορικής, ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, καθώς και ηθικές/κοινωνικές πτυχές. - Αλλαγές στη λογοτεχνία
Εισάγεται η ανάγνωση ολοκληρωμένων λογοτεχνικών έργων σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως και το λύκειο, με στόχο την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας και της κριτικής σκέψης των μαθητών. - Το πολλαπλό βιβλίο σε ψηφιακή μορφή
Τέλος, η έννοια του πολλαπλού βιβλίου θα εφαρμοστεί σταδιακά, με ψηφιακή και έντυπη μορφή - Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός
Μέχρι το τέλος της χρονιάς, όλοι οι μαθητές της Α’ Λυκείου θα έχουν πρόσβαση σε ψηφιακή πλατφόρμα επαγγελματικού προσανατολισμού, μέσω της οποίας θα μπορούν να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους. - Φθορές στα Σχολεία
Σε περιπτώσεις φθοράς/καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του. Αφού πρώτα καθοριστεί το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης οι γονείς / κηδεμόνες οφείλουν να καλύψουν το κόστος. Αν δεν συναινέσουν, η δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της. - Αλλαγές σε σχολικά βιβλία
Αλλαγές σε σημεία του περιεχομένου τους έχουν γίνει από τη νέα σχολική χρονιά (2024/2025) σε επτά συνολικά βιβλία σε δημοτικά σχολεία, γυμνάσια και λύκεια.
Τα βιβλία είναι τα εξής:
Δημοτικό
Γλώσσα (ΤΕΥΧΟΣ 1) της Ε΄ τάξης
Γυμνάσιο
Η Μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον Σύγχρονο κόσμο της Γ’ τάξης
Λύκειο
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας – Μάθημα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής (Γενικά Λύκεια Γ’ Λυκείου – Εσπερινά)
Λατινικά (ΤΕΥΧΟΣ Α’) – Μάθημα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών (Γενικά Λύκεια Β’ Λυκείου – Εσπερινά)
Ορθόδοξη πίστη και λατρεία – Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Α’ Λυκείου – Εσπερινά), ΕΠΑΛ-Μάθημα Γενικής Παιδείας (Α ΕΠΑΛ,Α ΕΠΑΛ.ΕΣΠ)
Χριστιανισμός και Θρησκεύματα – Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Β’ Λυκείου – Εσπερινά)
Χριστιανισμός και σύγχρονος κόσμος – Μάθημα Γενικής Παιδείας (Γενικά Λύκεια Γ’ Λυκείου – Εσπερινά)
Πηγή: alfavita.gr