Σε επίκαιρη ερώτηση για την θέσπιση ειδικής κατηγορίας κοινωνικών κριτηρίων, προκειμένου να προσλαμβάνονται εντός των ορίων της Περιφέρειας κύριας διαμονής τους, ως αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, οι υποψήφιοι που είναι προστάτες ή συμπαραστάτες μελών ευπαθών κοινωνικών ομάδων, απάντησε η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή.
Την ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλειος Βιλιάρδος.
Η απάντηση της Ζέττας Μακρή
Η Ζέττα Μακρή απάντησε ότι ο νομοθέτης λόγω της φύσης και της ιδιαιτερότητας της εκπαίδευσης θέσπισε ειδικό καθεστώς για το διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών και την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και έτσι δεν έχουν εφαρμογή στο πεδίο των διορισμών και προσλήψεων του εκπαιδευτικού προσωπικού οι διατάξεις της παρ. γ΄ της παρ.1 του άρθρου 13 του ν. 4765/2021 (Α’ 6) «Εκσυγχρονισμός του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) και λοιπές διατάξεις» στις οποίες αναφέρεται ότι:
«Ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) στο σύνολο των προκηρυσσόμενων θέσεων μόνιμου προσωπικού και προσωπικού με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, των κατηγοριών Π.Ε., Τ.Ε. και Δ.Ε. κατά κλάδο και ειδικότητα καλύπτεται από όσους έχουν τέκνο, αδελφό ή σύζυγο, καθώς και από τέκνα ατόμων με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, εξαιτίας βαριών ψυχικών και σωματικών παθήσεων, όπως διαπιστώνεται από τις υγειονομικές επιτροπές των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας και κατ’ εξαίρεση όταν τα άτομα έχουν νοητική αναπηρία ή αυτισμό, για την παροχή της προστασίας απαιτείται ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%)»
Το νομικό πλαίσιο για διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών και προσλήψεις αναπληρωτών
Για το νομικό πλαίσιο, το οποίο διέπει τους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών και τις προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών ή/και ωρομίσθιων στη δημόσια εκπαίδευση, ισχύουν οι διατάξεις του ν. 4589/2019 (Α΄13) και, ειδικότερα, τα οριζόμενα στο κεφ. Ε’ (άρθρα 53 έως και 67) αυτού. Αρμόδιος φορέας υλοποίησης της εν λόγω διαδικασίας σύνταξης αξιολογικών πινάκων κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, υποψήφιων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Γενικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) ορίζεται το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.).
Στην περίπτωση γ΄ «Κοινωνικά κριτήρια» της παρ.1 του προαναφερόμενου άρθρου 57 του ν. 4589/2019 (Α΄13) ορίζεται ότι: «Ο αξιολογικός πίνακας Α΄ καταρτίζεται με βάση τα ακόλουθα προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια, κατά φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, όπως αυτή προκύπτει από την αθροιστική βαθμολόγηση των κριτηρίων αυτών, ως εξής: α) […] γ) Κοινωνικά κριτήρια: αα) Αριθμός τέκνων: [….]ββ) Αναπηρία πενήντα τοις εκατό (50%) και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου, εφόσον ο έγγαμος βίος έχει διαρκέσει τουλάχιστον τέσσερα (4) έτη, ή τέκνου: το γινόμενο των μονάδων το οποίο προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ποσοστού αναπηρίας με συντελεστή τεσσάρων δεκάτων (0,4) της μονάδας. Σε περίπτωση αναπηρίας περισσότερων προσώπων του προηγούμενου εδαφίου, λαμβάνεται υπόψη μόνο το ανώτερο ποσοστό αναπηρίας του ενός εξ αυτών. Η αναπηρία του υποψηφίου μοριοδοτείται εφόσον δεν οφείλεται κατά κανένα ποσοστό σε ψυχικές παθήσεις».
Επιπρόσθετα, στην περίπτωση γ΄ «Κοινωνικά κριτήρια» της παρ.1 του προαναφερόμενου άρθρου 58 ορίζεται ότι: «Ο αξιολογικός πίνακας Β΄ καταρτίζεται με βάση τα ακόλουθα προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια, κατά φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, όπως αυτή προκύπτει από την αθροιστική βαθμολόγηση των κριτηρίων αυτών, ως εξής: α) […] γ) Κοινωνικά κριτήρια, τα οποία μοριοδοτούνται σύμφωνα με όσα προβλέπονται για τους εκπαιδευτικούς Γενικής Εκπαίδευσης.».
Στην Αιτιολογική Έκθεση του ν. 4589/2019 (Α΄13) αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής: «[….] Περαιτέρω, με τη μοριοδότηση των κοινωνικών κριτηρίων, εκδηλώνεται η πρόνοια του νομοθέτη για την προστασία της οικογένειας και των ατόμων με αναπηρία».