Αλλαγές στην ανανέωση των διπλωμάτων για τους οδηγούς πάνω από 60 ετών

Τo Ευρωκοινοβούλιο εξετάζει μία πρόταση-βόμβα που προτείνει την απαγόρευση της οδήγησης σε συγκεκριμένους οδηγούς τα βράδια στην προσπάθεια μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων.

Παράλληλα η πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θέλει τη διαδικασία της ανανέωσης να έρχεται πιο σύντομα απ’ ότι σήμερα. Στην Ελλάδα ο οδηγός έχει την υποχρέωση ανανέωσης της άδειας οδήγησης μόλις συμπληρώσει το 65ο έτος της ηλικίας του, ωστόσο, στο μέλλον όλοι οι οδηγοί θα περνούν από αυτή τη διαδικασία 7 χρόνια νωρίτερα, σε ηλικία μόλις 60 ετών.

Οι οδηγοί άνω των 70 ετών θα ανανεώνουν το δίπλωμά τους ανά 5 χρόνια, ενώ εκείνοι που έχουν συμπληρώσει το 80ο έτος, θα επαναξιολογούνται ανά 2 χρόνια.

Η πρόταση για την αυστηριοποίηση της διαδικασίας ανανέωσης της άδειας οδήγησης έχει κατατεθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και σε περίπτωση που εγκριθεί θα αποτελέσει οδηγία την οποία οφείλουν αν ακολουθήσουν όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η αλλαγή στα ηλικιακά όρια και στις διαδικασίες επανέκδοσης μιας άδειας οδήγησης αναμένεται να επηρεάσει περισσότερους από 57 εκατομμύρια κατοίκους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αποτελώντας μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις των τελευταίων ετών.

Η διαδικασία της ανανέωσης των διπλωμάτων οδήγησης θα περιλαμβάνει και εξετάσεις οι οποίες μέχρι σήμερα δεν είναι υποχρεωτικές και θα πιστοποιούν την ικανότητα ενός ηλικιωμένου να διατηρεί με ασφάλεια τον έλεγχο ενός οχήματος

Ποιοι θα χάνουν το δίπλωμα τους για πέντε χρόνια

Την απώλεια του διπλώματος οδήγησης για πέντε χρόνια θα υποστούν οι οδηγοί που παραβαίνουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε ετών.
 
Συγκεκριμένα, πρόκειται για πέντε σοβαρές παραβάσεις που σχετίζονται με την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου. Για να αποκτήσουν πίσω το δίπλωμα οδήγησης μετά τη λήξη της πενταετίας, οι παραβάτες θα πρέπει να υποβληθούν σε εκπαίδευση και εξέταση. Αυτό το μέτρο προβλέπεται από το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Οι σοβαρές παραβάσεις που μπορούν να οδηγήσουν στην απώλεια του διπλώματος οδήγησης περιλαμβάνουν:

  • Κατανάλωση αλκοόλ
  • Παραβίαση πινακίδας STOP
  • Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη
  • Επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή συμμετοχή σε αυτοσχέδιους αγώνες
  • Αντικανονική προσπέραση οχημάτων

Παλαιότερα, ο νόμος του 2018 ορίζει ότι οι οδηγοί θα έχαναν το δίπλωμά τους για πάντα στις παραπάνω περιπτώσεις. Ωστόσο, η νέα ρύθμιση αναφέρει ότι η πενταετής αφαίρεση της άδειας και η επαναχορήγησή της μέσω της διαδικασίας εκπαίδευσης και εξέτασης από το Σ.Ε.Σ. αποτελεί μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση για την επιβολή ποινών σε περιπτώσεις υποτροπής σε ορισμένες παραβάσεις του ΚΟΚ, σε σύγκριση με τη διά βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει αναδρομική ισχύ για τη συγκεκριμένη διάταξη, καλύπτοντας τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018. Με το καινούριο νομοσχέδιο, καταργείται η πρόβλεψη περί προσαύξησης των διοικητικών προστίμων του Κ.Ο.Κ. ανάλογα με το φορολογητέο εισόδημα του παραβάτη οδηγού, η οποία υπήρχε στον νόμο του 2018 αλλά δεν είχε εφαρμοστεί λόγω έλλειψης Κοινής Υπουργικής Απόφασης.

Με αυτή την αλλαγή… ανακουφίζονται οι επιφυλάξεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για την αντισυνταγματικότητα της συγκεκριμένης διάταξης και τα πρακτικά προβλήματα που αντιμετώπιζε στην υλοποίησή της.