ΣΥΡΙΖΑ: Στη Βουλή το ζήτημα συγχωνεύσεων, περικοπών και καταργήσεων σε σχολεία της Θεσσαλονίκης

Ερώτηση για τις συγχωνεύσεις, περικοπές και καταργήσεις στα σχολεία της Θεσσαλονίκης που «υποβαθμίζουν περαιτέρω τη δημόσια εκπαίδευση» κατέθεσαν στη Βουλή 14 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία της Ράνιας Θρασκιά, βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης και αν. Τομεάρχη Παιδείας – αρμόδιας για την Ειδική Αγωγή.

Στην ερώτηση γίνεται λόγος για τη «δεινή κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, όλων των βαθμίδων». Ενδεικτικά αναφέρονται παραδείγματα συγχωνεύσεων τμημάτων και κατάργησης σχολείων στους δήμους Νεάπολης – Συκεών και Πυλαίας – Χορτιάτη, κατάργησης τμημάτων σε ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης και σχολείων Ειδικής Αγωγής στον δήμο Πυλαίας Χορτιάτη.

Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση, «προκαλεί τη δημιουργία τεράστιων τμημάτων, οδηγεί σε υποστελέχωση και μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών σε διαφορετικά σχολεία, χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι αρνητικές επιπτώσεις σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα, αφού προφανώς η κυβέρνηση βάζει το δημοσιονομικό όφελος πάνω από την παιδεία και την ψυχική υγεία».

Κατόπιν τούτων, γίνεται ερώτηση στον αρμόδιο υπουργό αν θα προχωρήσει στην ανάκληση των συγχωνεύσεων τμημάτων και καταργήσεων σχολείων Γενικής και Ειδικής Αγωγής στη Θεσσαλονίκη, καθώς και ποια μέτρα θα λάβει για να εξασφαλίσει την ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση για όλους τους μαθητές.  

Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:

ΘΕΜΑ: Οι συγχωνεύσεις, περικοπές και καταργήσεις στα σχολεία της Θεσσαλονίκης υποβαθμίζουν περαιτέρω την δημόσια δωρεάν εκπαίδευση

Η εκπαιδευτική κοινότητα, οι μαθητές και οι γονείς τους έχουν έρθει σε πλήρες αδιέξοδο με την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας όσον αφορά τις συγχωνεύσεις τμημάτων των σχολείων όλης της χώρας. Με την υπ’ αριθ. 101210/Δ2/6-9-24 Απόφαση του Υπουργού Παιδείας, εξαναγκάστηκαν μαθητές ολόκληρης της χώρας να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή και να μεταστεγαστούν σε άλλα σχολεία, για να δημιουργηθούν τμήματα 25 έως 28 μαθητών.

Η απόφαση αυτή όμως εφαρμόζεται επιλεκτικά από τις Περιφέρειες Παιδείας και τις αντίστοιχες διευθύνσεις, με αποτέλεσμα, ανάλογα με τις επιμέρους αποφάσεις των Διευθυντών, να παρουσιάζονται αποκλίσεις από τον κανόνα, οι οποίες στη συνέχεια επικυρώνονται από το ίδιο το υπουργείο με αποφάσεις εξαίρεσης από την κατά παρέκκλιση έγκριση λειτουργίας.

Στη δυτική Θεσσαλονίκη και πιο συγκεκριμένα στο Δήμο Νεάπολης – Συκεών καταργούνται 7 επιπλέον τμήματα στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και αναστέλλεται η λειτουργία του νηπιαγωγείου Ευαγγελίστριας, ενώ στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση πολλά τμήματα συγχωνεύονται και γίνονται πολυπληθή με 26 και 27 μαθητές. Την ίδια στιγμή δεν έχει διασφαλιστεί από την Περιφέρεια η μετακίνηση με λεωφορεία των μαθητών στα 2ο και 4ο δημοτικά σχολεία Πεύκων και στο 2ο δημοτικό σχολείο Αγίου Παύλου για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.

Στο Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη, είναι πλέον υπεράριθμα και αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία το 1ο Δημοτικό Πυλαίας, το 5ο Δημοτικό Πυλαίας, το Δημοτικό Χορτιάτη, το 1ο Γυμνάσιο Πανοράματος, το 1ο Γυμνάσιο Πυλαίας και το ΓΕΛ Φιλύρου. Στα σχολεία αυτά τα τμήματα πλέον αριθμούν 28 ακόμα και 30
μαθητές.

Στα ΕΠΑΛ όλης της Ελλάδας, το Υπουργείο ακολουθεί την ίδια πολιτική με καταργήσεις τμημάτων και ειδικοτήτων την τελευταία απολύτως στιγμή, χωρίς καμία αιτιολόγηση. Είναι εξόχως προβληματικό ότι στα κατηργημένα τμήματα των ΕΠΑΛ δεν επιτρέπεται από το Υπουργείο να γίνουν εγγραφές, ενώ μαθητές, πολλές φορές εργαζόμενοι, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον γι’ αυτές τις ειδικότητες.

Αν υπολογιστούν μόνο όσοι μαθητές δεν πρόλαβαν να εγγραφούν, χωρίς να υπολογίζονται όσοι είχαν επαναληπτική εξέταση τον Σεπτέμβριο ή όσοι θα δήλωναν μεταγραφή, που γίνονται αυτή την περίοδο σε κάθε σχολικό έτος, πολλά τμήματα θα συμπληρώνονταν και δεν θα εμφανίζονταν σαν «ολιγομελή».

Στη Θεσσαλονίκη συγκεκριμένα, η απόφαση του Υπουργείου ορίζει για το 8ο ΕΠΑΛ (Ευκλείδης) την κατάργηση δύο τμημάτων, της ειδικότητας Γ΄ τάξης του Τομέα Υγείας – Πρόνοιας, Βοηθού Οδοντοτεχνίτη και της ειδικότητας Γ΄ τάξης του Τομέα Πληροφορικής, Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ. Επίσης από το 6ο Εσπερινό ΕΠΑΛ (Ευκλείδης) καταργείται ο τομέας Πληροφορικής στη Β τάξη και της Πληροφορικής «δικτύων» στη Γ τάξη.

Η κατάσταση είναι κρίσιμη εξ αιτίας της πολιτικής της Κυβέρνησης και στην Ειδική αγωγή. Γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές με αναπηρία καλούν σε Πανελλαδική κινητοποίηση στις 28/9/2024 καταγγέλλοντας: «Ειδικά σχολεία λίγα και τα περισσότερα ακατάλληλα έως επικίνδυνα και με υπεράριθμους μαθητές, με ελλείψεις προσωπικού, προσωπικό που αποτελείται κυρίως από αναπληρωτές, συγχωνεύσεις τμημάτων σε 25ρια και 30ρια τμήματα με τραγικές επιπτώσεις για όλα τα παιδιά και πολύ περισσότερο για τα παιδιά με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες».

Στη Θεσσαλονίκη, μετά το κλείσιμο τριών ειδικών σχολείων που στεγάζονταν στο 2ο ΕΕΕΚ Πυλαίας, περισσότεροι από 70 μαθητές με αναπηρία διαμοιράστηκαν σε άλλα σχολεία τα οποία ήδη είναι υπεράριθμα και δεν διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές.

ΕΠΕΙΔΗ Οι συγχωνεύσεις που προωθεί το Υπουργείο οδηγούν σε συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης, πλήττοντας σημαντικά μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

ΕΠΕΙΔΗ η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη σε 25-28 προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας.

ΕΠΕΙΔΗ από τις συγχωνεύσεις, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία έχουν καταργηθεί 1.600 τμήματα σε όλη τη χώρα, ενώ χιλιάδες μαθητές αναγκάζονται να αλλάξουν σχολείο, ακόμα και κατεύθυνση σπουδών, λόγω της κατάργησης των ολιγομελών τμημάτων.

ΕΠΕΙΔΗ η πολιτική αυτή των συγχωνεύσεων και καταργήσεων οδηγεί σε υποστελέχωση και μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών σε διαφορετικά σχολεία χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι αρνητικές παιδαγωγικές και ψυχολογικές επιπτώσεις
σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα.

ΕΠΕΙΔΗ το υπουργείο και η κυβέρνηση βάζουν προφανώς πάνω από την παιδεία και τη ψυχική υγεία των μαθητών, το δημοσιονομικό όφελος.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός τι προτίθεται να πράξει ως προς:

1. Την ανάκληση όλων των καταργήσεων και συγχωνεύσεων τμημάτων στα σχολεία γενικής και ειδικής αγωγής όλων των βαθμίδων και στα ΕΠΑΛ, που δημιουργούν τεράστια τμήματα και προκαλούν αναστάτωση σε όλη την Ελληνική κοινωνία και ειδικότερα στην πόλη της Θεσσαλονίκης;

2. Τα μέτρα που προτίθεται να λάβει για να διασφαλίσει την ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση για όλους τους μαθητές;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

  • Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
  • Αποστολάκης Ευάγγελος
  • Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
  • Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
  • Κασιμάτη Νίνα
  • Κοντοτόλη Μαρίνα
  • Μάλαμα Κυριακή
  • Μπάρκας Κωνσταντίνος
  • Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
  • Νοτοπούλου Αικατερίνη
  • Παπαηλιού Γεώργιος
  • Παππάς Πέτρος
  • Πούλου Παναγιού
  • Φάμελλος Σωκράτης
  • Χρηστίδου Ραλλία

Πηγή:voria.gr