Σε δηλώσεις της, η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή τόνισε ότι οι υποψήφιοι που κάνουν χρήση του 10% ενδέχεται να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε εξετάσεις τον Σεπτέμβριο.
Αυτό, όπως εξήγησε, θα δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να αποφύγουν την απώλεια ενός έτους: «Υπάρχουν υποψήφιοι που κάνουν χρήση του 10% και η σκέψη είναι, αντί να δίνουν εξετάσεις την επόμενη χρονιά, που σημαίνει απώλεια χρόνου και επαφής με την εκπαίδευση, να συμμετέχουν στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, στις οποίες συνήθως συμμετέχουν όσοι επικαλούνται λόγους ανωτέρας βίας».
Η νέα πρόταση για τις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου βρίσκεται υπό συζήτηση, ενώ οι αλλαγές στις Πανελλήνιες Εξετάσεις συνεχίζουν να αποτελούν αντικείμενο διαβούλευσης με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
Η μελέτη που εξετάζει το θέμα για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις
Σε μελέτη επιστημόνων, η οποία δημοσιεύθηκε στο Journal of Public Economics (Volume 239, November 2024), εξετάζονται οι επιπτώσεις της απόφασης των μαθητών να δοκιμάσουν ξανά την τύχη τους, εστιάζοντας τόσο στις επιδόσεις τους, όσο και τη φοιτητική τους σταδιοδρομία.
Κάθε χρόνο, περίπου 70 χιλιάδες μαθητές συμμετέχουν στις Πανελλήνιες με την ελπίδα να εισαχθούν στη σχολή της επιλογής τους και να ξεκινήσουν τη φοιτητική τους ζωή. Ωστόσο, αυτό το όνειρο δεν πραγματοποιείται πάντα αμέσως. Σχεδόν το 15% των υποψηφίων αποφασίζουν να επαναλάβουν τις εξετάσεις, είτε επειδή δεν πέρασαν σε σχολή που τους ταιριάζει είτε επειδή δεν κατάφεραν να εισαχθούν σε καμία σχολή. Η απόφαση να ξαναδώσει κανείς Πανελλήνιες δεν είναι χωρίς κάποια βαρύτητα: με τις εξετάσεις να διεξάγονται μόνο μία φορά τον χρόνο, ο μαθητής που αποφασίζει να ξαναδώσει παραμένει σε μια αβεβαιότητα και μια στασιμότητα, την ώρα που οι συμμαθητές του προχωρούν στην επόμενη φάση των σπουδών τους. Η αναμονή και η αβεβαιότητα επιφέρουν τόσο ψυχολογικό όσο και οικονομικό κόστος για τον μαθητή και την οικογένειά του.
Η βασική ερώτηση που απασχολεί όσους αποφασίζουν να ξαναδώσουν είναι: “Αξίζει τον κόπο; Θα πετύχω καλύτερο βαθμό; Θα περάσω σε καλύτερη σχολή;” Αυτά τα ερωτήματα επιδιώξαμε να απαντήσουμε στην έρευνά μας.
Όπως επισημαίνουν οι μελετητές, «δεν μπορούμε να προτείνουμε απλώς ότι είναι καλό να ξαναδώσεις», διότι οι μαθητές θα περάσουν έναν ολόκληρο χρόνο αβεβαιότητας για το μέλλον τους, κάτι που θα τους επιβαρύνει ψυχικά και θα καθυστερήσει την ένταξη στην αγορά εργασίας.
Για αυτούς τους λόγους, οι επιστήμονες προτείνουν να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις δύο φορές τον χρόνο, ώστε το κόστος για τον μαθητή να περιορίζεται σε έξι μήνες και όχι έναν ολόκληρο χρόνο.
Με δεδομένο ότι το κόστος της διενέργειας των εξετάσεων είναι υψηλό οι επιστήμονες τονίζουν ότι «η ερώτηση πολιτικής που μπορεί να μελετηθεί είναι εάν το δημοσιονομικό κόστος της οργάνωσης πανελλήνιων εξετάσεων δύο φορές το χρόνο θα είναι μικρότερο από το όφελος της ταχύτερης ένταξης των πτυχιούχων στην αγορά εργασίας».
Οι επιστήμονες εργάσθηκαν πάνω σε ανώνυμα δεδομένα μηχανογραφικών δελτίων που πήραν από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Η έρευνα Do Second Chances Pay Off? Evidence from a Natural Experiment with Low-Achieving Students πραγματοποιήθηκε από την Άσπα Μπιζοπούλου, ερευνήτρια στο Κρατικό Ινστιτούτο Οικονομικής Έρευνας της Φινλανδίας, σε συνεργασία με τη Ρήγισσα Μεγαλοκονόμου (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Monash University) και τη Stefania Simion (Managing Consultant, SQW).
Πηγή:alfavita.gr